fem personer under samma tak

jag bor i kollektiv, vi är fem personer som har valt att stöttas och blöttas med varandra. vi har valt att dela brevlåda. valt att ibland få köa till toaletten.valt att samsas om matlagningen, grillen, tvättmaskinen, gräsklippningen, räkningarna och en massa andra saker. för vi har valt att dela livet med varandra här och nu.

men det betyder inte att det är enkelt.

det är svårt när höga ideal och stora ambitioner krockar med stressiga mornar och fem olika personers scheman och dagsrytmer.  det är inte alltid roligt att se sina egna tillkortakommanden och hela tiden återspeglas i fyra par andra ögon.  det är inte problemfritt när jag:et ska möta vi:et – när viljan att klara sig själv ska möta det kollektiva, oss:et.

fem personer under samma tak,  innebär fem unika individer med olika gåvor och egenskaper. Och det innebär en massa saker:  att jag kan få hjälp med en massa saker. och  att jag kan få vara den som får hjälpa någon annan. men jag är ingen supermänniska. tyvärr. jag är inte alltid glad och trevlig, förstående och öppen. så varje dag får jag göra ett val. och även om jag inte alltid känner för det, så bär ändå övertygelsen mig- jag hoppas på gemenskap.därför väljer jag den idag igen.

att ge och ta emot. och det största och svåraste är kanske just det- att ta emot. inte bara praktiskt med matlagning, cykelpunktering och städning. utan allra mest, att ta emot varandra.

 

One thought on “fem personer under samma tak

  1. litenlisa skriver:

    tack för er fina varma gästfrihet! kram!!!

Kommentera

