t e x t o c h o r d

läser om relationen mellan sändare och publik. mellan text och bild. om makt och identitet. läser om saker som påverkar  t e x t e n .

märkligt hur befriande det kan vara att ha obegränsat med tecken och en chans att brodera ut, romantisera, filosofera och främst, få chansen att tala till punkt. och samtidigt- känna frustrationen bubblandes inombords efter upptäckten av att det ibland inte spelar någon roll hur många ord som finns, ibland räcker de ändå helt enkelt inte till.

märkligt också hur svårt det kan vara närma sig att uttrycket  ”kill your darlings” och hur lätt det sen kan vara när man väl lärt sig att förhålla sig till det- att  stryka stryka stryka. märkligt att man kan lära sig acceptera ramar och anpassa sig till andras regler för hur en text ska se ut. endast x antal tecken och inget mer- skönt.

jag pratar ofta med händerna. viftar och försöker beskriva, gestikulera och visa vad jag egentligen menar. ofta för att jag inte känner att orden räcker till. ibland för att jag så gärna vill ta med den jag pratar med in i mitt huvud för att jag verkligen verkligen ska vara säker på att jag blivit förstådd. på att vi har möts. på att vi sett samma sak.

sen finns det ju en poäng med att vara tyst och lyssna ibland också. försöker öva mig på det, på att höra det som inte sägs högt.  får för mig att det finns så mycket mer att höra som inte hörs igenom det vardagliga bruset. för att höra det, krävs en aktiv handling. jag kan annars vara ganska bra på att prata. kan prata högt, vitt och brett och det är jag i grunden glad för.

är glad för min röst. för att jag har en. alla har inte det.

 

One thought on “t e x t o c h o r d

  1. hannap skriver:

    kram!

Kommentera

