avsked

ser dig på avstånd. ser dig sittandes där. med händerna i knät. fötternas disträa skrapande mot marken. din blick som flackar. söker. letar. höger, vänster, en snabb blick över axeln. händerna rättar till håret, drar i tröjan som veckat sig så där som du befarade att den skulle göra. ensam sitter du där. ensam bland så många människor. ensam i mängden. min blick söker din. ett kort ögonblick. och så vibrerar det i din ficka. du famlar efter telefonen och ögonblicket är borta. Du nickar jakande medans du lyssnar. som att du vill visa att du hör, att du verkligen förstår. som om någon såg dig. Du öppnar munnen och påbörjar en mening. blir avbruten eller väljer att aldrig avsluta den. omedveten om din handling för du handen mot munnen som för att hejda dig själv. blicken är tom och fast nu. fast fokuserad på marken. telefonen hamnar i fickan igen. Något har brustit. när du lyfter blicken är den glansig. jag ser dig fast du inte är vet om det. jag ser dig fortfarande fast min blick är lika glansig som din. Du torkar en tår från din kind och reser dig upp. vänder instinktivt ryggen mot mig och styr stegen bortåt. bort från mig. fast jag just fått dig att tro att det är jag som lämnar dig, värker mitt bröst som om det var du som lämnade mig. det får du aldrig veta.

Kommentera

