vad ska man skriva om?

sitter inne i biblioteket och bläddrar i böcker, klickar på länkar och skriver små noteringar i mitt anteckningsblock. ja små och små – märker att många små blir en enda stor mindmap till slut.

började dagen med att söka på olika ord: kommunikation, dialog, anonymitet, journalistik, sociala medier, gatekeeping, kunskap, kontroll, informationssamhälle, aktivism, demokrati. man kan säga att jag fick ganska många träffar.

efter en stund tog jag mig en lite promenad bland bokhyllorna här i biblioteket. kom på mig själv med att gå igenom varje titel på en hel hylla och när jag väl sen satte mig vid min studieplats igen ja då hade jag plockat med mig en gäng böcker.

men nu har det gått ett par timmar till och kaffet i termosen är slut. tittar ut och ser solen stråla som aldrig förr och här sitter jag inomhus (!) och nördar ner mig, nej förkovrar mig i all möjlig medie- och kommunikationsforskning. meningen är att undersöka vad som har skrivits tidigare för att på så vis bli klokare på vad just vi kan bidra med till forskningsfältet.  c-uppsats comin up.

smsar till min uppsatskompanjon: ”ju mer jag läser dessto mer velig blir jag..men intressant är det” och kanske är det just det som är dilemmat (både ett angenämnt och ett svårt dilemma ska tilläggas) har aldrig förr upplevt det här med att nörda in mig på något speciellt. har alltid varit lite för rastlös, haft lite för dåligt tålamod och varit intresserad av allt för många saker. men jag inser nu att mitt kommunikationsintresse kanske håller på att bli lite av ett nörderi. lite. journalisten i mig påkar på – frågor efter svar leder oftast bara till mer frågor. kommunikation är något ständigt pågående. samtalet pågår här och nu. möjligheterna är oändliga. kunskapen och informationsflödet likaså. och så vidare.

så hur väljer man egentligen uppsatsämne? ”det här är en del av processen” –  sa min lärare senast i förrgår. okej. okej då. låt gå. då fortsätter jag att nörda, nej förkovra mig inom ämnet då. någon gång måste det ju klarna! 

(feedback och input mottages gärna #forthefunofit )

Kommentera

