hur vi angår varandra

Bland det bästa med att bo i kollektiv är samtalen som uppstår i köket, runt köksbordet.  Där ryms allt. Födelsedagsfirande, vardagsbestyr, semesterplanerande, uppsatsämnen, politik, fotboll – you name it.  Samtalet runt köksbordet ikväll innehöll både skratt och värme,  frustration och tragedi.

– Jag har inte varit så insatt tidigare men nu de sista dagarna har det kommit så nära och jag kan inte släppa det. jag bara måste veta mer,  veta hur det fungerar och vad jag kan göra. 

Frågorna och frustration som följde vittnade och målade upp ännu en bild av hur svensk migrationspolitik minst sagt behöver formuleras om. man kan känna sig vääldigt liten och maktlös när människor runtomkring mår dåligt och blir illa behandlade. MEN –  och det är ett men med stora bokstäver,  samtalet var också så otroligt vackert! De var så fina där dem satt, våra gäster,  så frågvisa och villiga att veta mer.  De påminde mig om några rader jag klottrade ner för ett tag sen.

… du har väckt något i mig. du med ditt liv, din berättelse, din livssituation har berört mig.  nu inte bara måste jag veta mer – jag vill veta mer. nu vill jag göra allt jag kan, för ditt liv angår mig och mitt liv angår dig.vi hör ihop.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, bland det vackraste och bästa jag vet är engagemang – att få bli berörd och att se andra bli berörda för smått och stort, för första eller femtioelfte gången.  Det ger mig hopp! Så –  kom igen du som brinner, du som kämpar, du som frågar – ja du som vill veta mer!  Kom igen DU!  Du väcker något i mig, jag vill veta mer med dig! Du ger mig HOPP!

One thought on “hur vi angår varandra

  1. distant diying skriver:

    hej! du är så bra! vi vill peppa dig och utmana dig. så vi gjorde så här : http://distantdiying.wordpress.com/2012/04/27/11-fragor/
    kolla in!🙂
    kram ellen och jenny

Kommentera

