#fred

Jag gillar julen och nästan allt som hör den till. Men nästan ännu mer gillar jag advent och väntan på han som ska komma.  fredsfursten.  Ja, jag längtar sååå efter fred.  När jag skrollar igenom de senaste nyhetshändelserna, när jag går igenom stan, när jag vaknar på morgon alltid bär jag oron över allt ont som pågår i världen. Jag bär den i kroppen, i tanken och i hjärtat.

I söndags skulle några vänner till mig åka till Karlskoga för att hålla en minnesaktion för alla som fallit offer för svensk vapenindustri. Jag var tveksam till om jag skulle följa med. Första advent är ju liksom lite mer;  sitta inne och mysa, tända ljus, dricka glögg och stämma in i kyrkokörens Hosianna. Första advent är inte så mycket;  protestaktion i minusgrader mot svensk vapentillverkning.  Men när jag nästan helt bestämt mig för att inte följa med, kom jag ihåg vad någon påpekat tidigare i veckan (i ett annat sammanhang och i en annan diskussion – om kyrkans förhållningssätt till socialt arbete och karismatik) – nämligen att det viktigaste är att veta varför man gör saker och ting och det är övertygelsen och kärleken och inte  ideologin som är grunden till det vi gör. 

20121205-184236.jpg

Tänk på det en stund. Jag gjorde det och    bestämde mig för att åka med till sist. Stod  därför med mina vänner på torget i Karlskoga i söndags och läste evangelietexter, tände ljus och höll tyst minut för alla som fallit offer för svenska vapen. Jag kunde som inte argumentera mot hur kan jag bättre skulle kunna fira advent än att tända ett ljus och proklamera fred.

Inte åstakom vår aktion att Sverige kommer att sluta producera och exportera vapen och visst förstår jag att frågan komplicerad – men jag är övertygad om att de ljus vi tände spelar roll. jag är övertygad om att våra böner och att våra rop efter fred blev hörta. Håll ut, han kommer!

Taggad ,

Kommentera

