Idag kom hösten.

Det är en regnig sommar vi har! Så utropar Pippi(?) Astrid Lindgrens Birk och jag stämmer in. Just det faktumet har egentligen inte stört mig. Jag har verkligen njutit av sommaren. Men när semestern var slut och mannen gick till jobbet och jag sa: hej då, lycka till idag! insåg jag att något inte stod riktigt rätt till. Han gick men jag stod kvar i hallen med en kropp som skrek efter vila.

Nu ett par veckor senare smattrar regnet högt mot fönsterrutan och jag öppnar balkongdörren bara för att få k ä n n a. Det är ett sådant där blött regn med tunga droppar. Det är som om himlen har öppnats och ner öster ner! Jag har i ett par veckor gjort saker i mitt eget tempo. Plockat blåbär. Promenerat. Sorterat. Läst och tittat på olika saker. Skrivit. Pysslat. Och druckit kaffe.  Jag kan knappt tro det själv men jag det jag behövde var e g e n t i d. Så tråkigt, enkelt, själviskt och livsviktigt (för min egen del).

Jag lämnar balkongdörren öppen och går in igen och sätter på kaffet. Tänder en och en annan smålampa och sedan kryper jag upp i soffan. Det låter som en klyscha men det är sant. Idag kom hösten. Och det är okej. Nu är jag redo.

Taggad ,

3 thoughts on “Idag kom hösten.

  1. Linda skriver:

    Nej, det är Ronja eller Birk som sägert!
    Kram till dig, Frida. Jag kände samma ikväll, när regnet smattrade som mest mot plåttaket. Hej höst!

  2. Kathi skriver:

    ❤ Vackert skrivet, fina du!

  3. ammi vingren skriver:

    Välkommen tillbaks till denna hörnan. Ser fram emot att få titta in här igen o läsa dina funderingar 😊

Kommentera

